Lucky Charms Rainbow

Pages

Blogger Widgets

Monday 3 December 2012

Laluan Utama Kota Bengkalis - Tugasan SKAD1273




Kota Bengkalis merupakan sebuah pulau yang terdapat di tepian provinsi Riau, Sumatra. Bengkalis memiliki letak yang sangat strategis, berada di tepi alur pelayaran internasional, yang paling sibuk di dunia, yakni Selat Malaka serta berada pada kawasan segotoga pertumbuhan ekonomi Indonesia-Malaysia-Singapura.

Kota Bengkalis Keseluruhan

Laluan utama Bengkalis ialah pelabuhan Bandar Sri Laksamana. Bandar Sri Laksama ialah pelabuhan utama di Bengkalis dimana penduduk ataupun pengunjung singgah dan meninggalkan Bengkalis melalui laluan ini. Lokasinya yang langsung menuju ke pusat kota tidak hanya menjadikannya sekedar pelabuhan sahaja, tetapi juga menjadikannya sebagai tempat lepak bagi masyarakat kerana pelabuhan ini juga dilengkapi dengan taman dan tempat rekreasi.


"Pelabuhan Bandar Sri Laksamana"

Laluan utama lainnya ialah Lapangan Tugu dan Taman Andam Dewi. Lapangan tugu merupakan padang yang terletak tidak jauh dari pelabuhan Bandar Sri Laksamana. Lapangan Tugu ialah tempat pusat aktiviti masyarakat jika ada suatu event besar seperti hari kemerdekaan dan lain-lain. Sedangkan Taman Andam Dewi ialah sebuah taman dengan pohon-pohon yang rindang, air mancur dan tempat-tempat untuk berehat yang dilengkapi dengan WiFi lengkap dengan pedagang kaki lima yang menjual berbagai macam kuliner asli Bengkalis menjadikan Taman Andam Dewi tempat yang sangat populer untuk dikunjungi di Bengkalis. Letaknya pun berdekatan dengan Lapangan Tugu dan Pelabuhan.




Lapangan Tugu




Air Mancur Taman Andam Dewi

Pusat bandar Bengkalis berada di tepi laut bagian barat maka terdapat tiga tepian. Tepian sebelah timur ialah Kecamatan Bantan. Pembatas antara Bengkalis dan Bantan ialah sebuah Gerbang. Sebelah selatannya pula ialah Kecamatan Rimba Sekampung. Pembatasnya ialah sebuah ujung sungai yang mulut sungainya bertemu dengan laut. Sungai tersebut dipanggil Sungai Bengkel. Sungai Bengkel juga sering dijadikan lokasi event-event permainan tradisional. Seperti pertandingan memancing, pukul bantal, panjat pinang, dan lain-lain.


Sungai Bengkel, tepian Bengkalis selatan

Sebelah utara ialah Parit Bangkung, Pembatasnya terdapat didekat Masjid Istiqomah. Masjid Istiqomah merupakan masjid terbesar di Bengkalis yang juga menjadi pusat aktiviti agama seperti pengajian besar, sholat ied, dan lain-lain.




Masjid Istiqomah

Sedangkan tepian barat yang merupakan pusat kota ialah Turap, atau yang sekarang diperkenalkan sebagai Pantai Marina dan rata-rata penduduk lebih suka memanggil dengan sebutan Pasir. Turap ialah tepian pulau Bengkalis, dari sini boleh melihat matahari terbenam. Setiap tahun nya diadakan pacu jalur dan pertandingan memancing disini.



Turap, Pantai Marina




Kota Bengkalis Pusat

No comments:

Post a Comment